Siirry pääsisältöön

Taustatietoa

Image by Mirko Stödter from Pixabay


Kirjoitan ensisijaisesti sinulle asiantuntija, joka tuotat oppimista tukevaa sisältöä ammatilliseen koulutukseen, korkeakouluihin ja jatkuvan oppimisen tueksi työelämään.

Tuon teksteissä esille omia tulkintojani avoimuudesta, avoimesta oppimisesta ja avoimista oppimateriaaleista. Jaan vinkkejä, jotka olen tavalla tai toisella koeponnistanut oppimateriaalien tekemisessä.

Ajatukset ovat muotoutuneet työssäni avointen oppimateriaalien tuottajana Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulussa. Näkökulmaa tuo myös yli 25 vuoden (todellakin, neljännesvuosisadan!) mittainen kokemukseni sisällöntuottajana, kirjoittajana ja erityyppisten tekstien editoijana.

Toivon sinun jalostavan tulkintojani, rikastavan niitä ja jakavan omia tulkintojasi edelleen. Jos hyvin käy, saatamme kohdata, istahtaa tarinoimaan ja löytää lankoja yhdessä punottavaksi. Tässä piilee avointen oppimateriaalien syvin perusta: kun jaat osaamista, hyvä kertautuu ja tulee sinulle moninkertaisena takaisin.

Innostun hyvästä yhteistyöstä, osaamisen jakamisesta ja yhdessä oivaltamisesta. Näillä sanoin olen päättänyt monet esittelyt ja työhakemukset. Piti ehtiä tänne asti ennen kuin elän lähellä unelmaani.

Ota yhteyttä, selitä, kehitä, haasta, auta ja avarra. Pääasia on, että jutellaan!

Terkuin

Pauliina Rahunen, ikuinen oppija

LinkedIn

ps. Lisensoin blogin tekstit lisenssillä CC BY-SA 4.0. Se meinaa, että voit jakaa ja muunnella sisältöjä, kunhan mainitset tekijän, lähteen ja jaat omat jatkotuotoksesi samalla lisenssillä.


Yläosan kuva: Image by Mirko Stödter from Pixabay

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Suunnittelusta

Tämän blogin juuret ovat arkisessa työtilanteessa, jossa laadin ohjeita avointen oppimateriaalien suunnitteluun. Minun oli määrä kirjoittaa napakat vinkit, mutta kynä lähti piirtämään pitempää jälkeä. Tunsin, että sille tekstille on paikkansa jossain. Muutaman käänteen jälkeen päädyin perustamaan blogin - elämäni ensimmäisen sellaisen. Blogin saa avata itseoikeutetusti tuo suunnitteluun keskittyvä teksti, joka käynnisti prosessin.  Kuva 1: Käytä hetki aikaa oppimateriaalin suunnitteluun. Työ palkitsee myöhemmin! Perustaa tekemään Vanhan sanonnan mukaan hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Viisas lausahdus pätee myös avoimien oppimateriaalien tekemiseen. Perustelen sanonnan osuvuutta oppimateriaalien luonteella ja tarkoituksella. Niille on luonteenomaista, että tietosisältöä rikastavat konkreettiset esimerkit ja oppijaa osallistavat sisällöt, kuten pohdintakysymykset ja aktivoivat tehtävät. Tällaiset sisällöt auttavat opiskelijaa liittämään uutta asiaa olemassa olevaan osaamiseensa ...

Kohti laatua

  Avointen oppimateriaalien tekemistä ohjaavat kansalliset laatukriteerit (Avoin tiede 2023). Laatukriteereitä on viisi:  1. sisältö 2.  oppimis- ja opetusmenetelmät 3.  käytettävyys ja saavutettavuus 4.  löydettävyys ja jakaminen 5.  elinkaari ja muokattavuus.  Kukin kriteeri jakautuu osatekijöihin, jotka kertovat, sijoittuuko oppimateriaali perustasolle, kehittyneelle vai edistyneelle tasolle. Nämä esitetään vieläpä taulukkona , joten arviointi on aika vaivaton juttu. Tulkitsen, että perustason kriteerien tulisi vähintään täyttyä. Olen pureskellut kriteereitä seuraavalla tavalla. Valitsen mukaan perustason kriteerit ja lisäksi sellaisia ylempien tasojen tekijöitä, jotka minun mielestäni on helppo toteuttaa. 1. Sisältö on luotettavaa. Minusta tämä on tärkein juttu - se suorastaan hivelee sisältöorientoitunutta minua. Miksi näin? Ensinnäkin oppimateriaali perustuu tutkittuun tietoon. Toiseksi se ottaa huomioon alakohtaiset käytännöt ja kriteerit eli se...